Svar: Dagsrytmen skrider

11. maj 2012

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at stille mig spørgsmål ... :)

Det er rigtig vigtigt at din dreng stadig ammes og får mælk nok. Mælken udgør fortsat størstedelen af hans indtag og skal fylde langt mere end skemaden. Derudover er amningerne også vigtige for at sikre hans behov for væske, han kan simpelthen ikke drikke nok af en kop.

De fleste børn vil i din drengs alder have brug for 6 amninger i døgnet, mange har faktisk ofte behov for 7 ... der er naturligvis også nogle der kan nøjes med mindre, men hvis du går ud fra ca 6, så burde han være dækket ind. Derudover vil det være rigtig fint med 2 måltider skemad og det er her rigtig vigtigt at du forsøger at skabe en rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur og så tilbydes brystet inden han skal sove igen. På den måde skaber du bedst plads til begge dele.

Det vil også være rigtig godt at du holder skemaden nede på en mængde, der netop sikrer ham lidt skemad, men samtidig også sikrer ham plads i maven og lyst til at få brystet. Hvis han spiser 1 dl. grød og du kan fornemme at det mætter ham for meget, så han afviser brystet på grund af dette, så må du derfor nøjes med at give ham ½-¾ dl og ikke mere, netop for at være sikker på at han så vil ammes. Og derudover får han så lidt vand af en kop.

Det vil være en rigtig god idé at give han grød om formiddagen og grøntsagsmos til aften, fordi det er med til at holde maven naturligt igang. Samtidig vil det også være en god idé at give ham lidt frugtmos på grøden, så han på den måde også hjælpes til at holde maven igang naturligt. Det kan her være en god idé at prøve med f.eks. sveskemos, da det virker afførende, hvor banan på nogle børn godt kan virke lidt forstoppende.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng. Står op og starter dagen og storebror sendes i skole osv. som I plejer.

Ammes og puttes til formiddagslur ca. kl 9 som nu, sover mellem 1-2 timer.

Frokost 11: Grød med frugtmos ...

Annonce

... som topping, måske bare ½ til max ¾ dl og ikke mere, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30, sover gerne 1 ½ - 2 ½ time som nu.

Eftermiddag 16- 16.30: Ammes, når han vågner af sin lur

Powernapper evt. eller måske springes den helt over ...

Aften 18: Grøntsagsmos af forskellige milde grøntsager f.eks. gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli, squash eller lignende. Igen er det fint med bare ½ til ¾ dl og ikke mere. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet afhænger af hvor sen en 3. lur han tager eller om han springer den helt over.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, det der også kaldes et drømmemåltid, hvor du forsøger at fylde ham ekstra godt op til natten.

Sover måske herefter 5-6 timer uden mælk, eller har måske stadig brug for en ekstra amning midt nat og det er også okay. Hvis han ikke selv vågner kl 23-24, så kan du godt tage ham op og lægge ham til, så du på den måde får ham fyldt godt op til natten og stille og roligt kommer ind i en rytme, hvor han så ikke behøver blive ammet mellem 02 og 03 mere ... Nogle børn har også en rytme, hvor de sover 5 timer mellem kl 20 og 02 og det er naturligvis også okay at deres længste søvnstræk ligger der, hvis hele familien trives godt på denne måde :)

I er sandsynligvis i en overgangsperiode lige nu, hvor han nogle dage har brug for 3 lure og andre dage vil kunne nøjes med kun 2 lure. Og du er her nødt til at være lidt fleksibel. I takt med at han bliver ældre, får flere måltider skemad osv. så vil rytmen også ændre sig og stille og roligt blive mere ens og du vil ikke længere opleve at det skrider, som du oplever lige nu ....

I min bog "Helens bog om børn og mad" finder du dagsplaner, opskrifter osv. og guides igennem de første smagsprøver, igang med familiemaden osv. fra nu og til din dreng er 18 måneder gammel ... :)

Med hensyn til at han har lavt antal af hvide blodlegemer, så vil jeg sige at du bør koge de vand du giver ham at drikke. Men tal med lægerne om det, så du får den præcise rådgivning af dem.

Jeg håber at ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder